1

Тема: Автозвук: Тилова підзвучка

Згадаємо, що всього лише 10 років тому наявність в автомобілі тилових акустичних систем, що складаються з великих коаксіальних динаміків, говорило про вагомий аудіофільских пристрастях її власника. А що ж сьогодні, коли з величезної кількості моделей АС на прилавках магазинів вибрати стає все важче, чим раніше дістати "по блату"? До того ж, якщо раніше тилові динаміки використалися для додавання рівня баса в загальну звукову картину, те сьогодні із цим завданням набагато простіше й краще справляється окремий канал сабвуфера. Пріоритети явно помінялися й, як наслідок, помінялася сама концепція тилового звуку.


Для початку необхідно уточнити, що установку тилових гучномовців без фронтальних можна сміло назвати неприйнятним для будь-якого варіанта озвучування салону. Цю тезу дуже добре сприймуть ті, хто хоч раз їздив як пасажир на заднім сидінні в автомобілі, де стоять тільки тилові динаміки. У той момент, коли водій робить звук гучніше (адже йому дійсно їх погано чутно), задні пасажири просто глухнуть, випробовуючи сильний дискомфорт. Тому надалі обговоренні теми ми будемо мати на увазі обов'язкову наявність фронтальних акустичних систем.

Чи потрібні тилові динаміки ?

По великому рахунку, при установці високоякісних фронтальних акустичних систем наявність тилового каналу стає необов'язковим. Це підтвердила й практика. Наприклад, у багатьох автомобілях, переможцях автозвуковых змагань по якості звучання (sound qualіty), тилові канали не використовуються. За розширення звукового спектра в НЧ-область в таких аудіосистемах відповідає сабвуфер, і при правильному узгодженні його із фронтальними гучномовцями ми одержуємо відмінно збалансоване звучання в повному діапазоні частот із чіткою фронтальною звуковою сценою. Інакше кажучи, ті гроші, що ви збиралися витратити на тилові АС, краще вкласти у фронтальні компоненти більше високої якості. Мова йде про звичайну музичну систему для водія або водія й пасажира. Навіть якщо використання сабвуфера не передбачається (або тимчасово, або в принципі), без тилових АС цілком можна обійтися, використовуючи на фронті досить басовиті АС.

Однак є ряд ситуацій, де призначення тилових динаміків може помінятися.

Ролі тилових динаміків

Називати тилові акустичні системи атавізмом все-таки не варто. По-перше, у даних систем залишилося чимало шанувальників, по-друге, при грамотному включенні вони зовсім не заважають звуковій сцені й навіть доповнюють її, а по-третє, існує ряд моментів, де без них просто не обійтися. На сучасному етапі інсталятори виділяють кілька варіантів використання тилових динаміків. Давайте розглянемо їх докладніше.

Звук навколо

Суть установки в рівному звучанні як фронтальних, так і тилових акустичних систем. Помітимо, що цей тип озвучування салону з кожним роком застосовується усе рідше. Звичайно до нього прибігають ті, хто в силу звички не може перешикуватися на системи більше високої якості або захоплюється простотою установки в задню полицю. Говорити про гарне звучання цих систем не доводиться, тому для них, як правило, використають недорогі коаксіальні динаміки великого типорозміру, що підключають до підсилювача головного пристрою. У даному варіанті озвучування акустичні системи встановлюються як у задню полицю, так й у задні двері. Дуже важливо, щоб застосовувані динаміки мали високу чутливість, у противному випадку для одержання гарного звукового тиску вам знадобиться ще й зовнішній підсилювач.

Sound Board або Звукова Полиця

Цей варіант установки - самий популярний у шанувальників клубної музики. Суть концепції - в одержанні потужного навколишнього звучання, такого ж, як і на танцмайданчику, а принцип установки: чим більше динаміків, тим краще. У даному варіанті до побудови тилових каналів ставляться не менш ретельно, чим до формування фронтального звуку. Звичайно як тилові динаміки застосовуються двох - або трьохполосны компонентні системи, здатні розвивати високий звуковий тиск. Їх розміщають на спеціально підготовленій твердій панелі (звідси й назва), установлюваної замість задньої полиці, при цьому динаміки працюють на весь обсяг багажника (free aіr) у широкополосному режимі. Для розгойдування таких акустичних систем застосовується потужний зовнішній підсилювач, а відтворення баса не уступає по потужності сабвуферному каналу (а іноді й заміняє сабвуфер, хоча все-таки краще використати і саб, і sound board). У підсумку виходить танцпол на колесах.

Озвучування місця задніх пасажирів

Наступний варіант застосувань тилових динаміків в автомобілі - турбота про задніх пасажирів. Ця установка має свою специфіку. У таких системах для комфортного звучання динаміки бажано устанавливить не в задню полицю, а за аналогією з передніми пасажирами - у задні двері. У цьому випадку звукова картина буде будуватися, як і на фронті - попереду. При грамотному узгодженні рівнів, робота встановлених у такий спосіб тилових каналів практично не впливає на побудову фронтальної звукової сцени. У подібних системах застосовуються як компонентні, так і коаксіальні типи динаміків. Все залежить від необхідної якості звуку й фінансових можливостей власника автомобіля.

Тиловий канал як дифузійна складова звукової картини

Даний спосіб побудови тилового каналу має велику кількість прихильників, оскільки дозволяє одержати досить цікавий ефект звучання фронтальних АС. Суть концепції складається ось у чому. Коли ви сидите в концертному залі, то крім прямого звуку з боку сцени чуєте й відбитий від різних перешкод звук (стіни, стеля й інші предмети), так називану дифузійну складову звукового поля. І хоча інтенсивність дифузійного поля мізерно мала в порівнянні із прямим звуком, саме її наявність дозволяє створювати реальну акустичну атмосферу залу.

Оскільки в дифузійному полі відсутні ВЧ- і НЧ-компоненти, то як тилові динаміки застосовуються невеликі й не дуже потужні, але особливо якісні широкополосні або СЧ-динаміки типорозміру 3,5-5,5 дюймів з ефективним діапазоном частот від 300 до 8000 Гц. Подавати на такі динаміки широкополосный сигнал недоцільно. Попередньо його треба обмежити смуговим фільтром першого, максимум, другого порядку. Одержати краще звучання від тилових динаміків можна, включивши їх за схемою Хаффлера, що дозволяє використати в тиловому каналі тільки один динамік. Ефект той же, що й від двох, а економії більше.

Багатоканальні системи

Якщо в попередніх варіантах установки тилових каналів є свої прихильники й супротивники, то у форматах многоканального звуку "Dolby Dіgіtal" й DTS тил є частиною концепції побудови і його наявність обговоренню не підлягає. Як показала практика, при монтажі багатоканальних систем варто керуватися тими ж принципами, що й у домашній техніці. Для побудови тилового каналу необхідно використати динаміки з максимально широким діапазоном частот (звук у цих системах споконвічно прописаний у діапазоні від 20 до 20 000 Гц). Установлювати динаміки бажано якнайвище - наприклад, у позашляховиках їх установлюють угорі задніх арок. Перевага віддається високоякісним коаксіальним динамікам, але іноді через конструктивність автомобіля використовують і компонентні. При цьому рознесення ВЧ- і НЧ/СЧ-компонентів відносно один одного бажано зробити мінімальним.

Сполучення с сабвуферним каналом

Теоретично - так, але на практиці реальний сабвуфер не в змозі розгойдати повітря обсягу багажника автомобіля настільки, щоб сильно впливати на твердий підвіс тилового динаміка нехай навіть невеликого типорозміру. При цьому, якщо робочий діапазон частот тилових динаміків обмежений знизу частотою 150 Гц, те накладення звукових хвиль (рідко який сабвуфер грає вище цієї частоти) не відбувається - проблеми з узгодженням у даних системах не існує. Інша справа, якщо ви включаєте тилові динаміки без обмеження смуги частот знизу. У цьому випадку їх бажано помістити в акустичний екран. Правда, варто пам'ятати, що переважна більшість автомобільних АС розраховані на роботу в нескінченному акустичному екрані (free aіr) і обмеження обсягу може досить негативно позначитися на якості їхнього звучання.

Як показує практика, основні проблеми при використанні корпусів з динаміками free aіr виникають у діапазоні від 150 до 350 Гц і виражаються як неприємне "бубнінння" із сильно підфарбованим тембром цього частотного діапазону. У такій ситуації варто грунтовно підійти до підбора АС.

Як установити і як направити динаміки тилового каналу

Правила установки тилових динаміків нічим не відрізняються від установки фронтальних. Перше - максимальна твердість монтажної поверхні. Для цього штатну задню полицю необхідно підсилити більше твердими й міцними матеріалами, наприклад, товстим аркушем фанери або MDF. Максимально просто це зробити в автомобілях з типом кузова седан, складніше - з кузовом хетчбек. Друге - уникати акустичного замикання. Для цього треба закрити всі технологічні щілини між обсягом багажника й салону. Третє - не створювати "акустичних ям". Тобто , якщо динамік прикручений до металевої підстави задньої полиці, те декоративну накладку не можна ставити вище його підстави, інакше в просторі, що вийшов, буде гаситися більша частина звукового тиску, а характер звуку придбає неприємну окрашенность.

Спрямованість динаміків, що працюють у якості подзвучки на відбиття, ураховувати не треба, більше той - відтворення високих частот бажано взагалі обмежити фільтром ВЧ першого порядку із частотою зрізу 7-8 кгц. Підключати тилові динаміки краще через окремий підсилювач, нехай менш потужний, чим працюючий на фронтальні АС, але зовнішній. Якщо для цієї мети використається окремий 2-канальний підсилювач, то його найчастіше беруть із самої молодшої лінійки. Як компромісний варіант підійде й підключення тилових АС до убудованого в головний пристрій підсилювачу, тоді як фронт може працювати від зовнішнього, однак у подібних випадках дуже часто виникає проблема узгодження рівнів.

Висновок

Із усього вищесказаного головний висновок такий: тилові динаміки можуть бути не потрібними, але якщо вони все-таки потрібні, то до їхнього підбора й установки варто підходити не менш ретельно, чим до фронтальних АС.


Добуто з джерела: www.avtozvuk.if.ua

Лень - это универсальное средство защиты человека от бесполезного труда.
_____________________________________________________________
Клонированная Единичная Личность для компЬютерного Террора
  0



2

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

plus Молодець класно написав

ВАЗ 2102.
  0

3

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

Кельт
Не совсем понял crazy .У меня уж так получилось,что тыл стоит(и не довольно таки не слабый).Если я поставлю сабвуфер,тыл не будет мешать сабвуферу???Или можно отрегулировать тыл просто"на подыгровку"?

Всё может быть, и быть всё может. И лишь того не может быть, чего совсем уж быть не может,хотя и это может быть. Пифагор.

Logan Ambiance 1.4
  0

4

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

Правильно ли я делаю вывод, что для тыловой "подзвучки" идеально подходят штатные динамики (у меня Престиж), которые даже не коаксиалы, а самые примитивные однополосники?
ЗЫ. Вразумительной маркировки на них нет, предполагаю, что это или среднечастотники или, в лучшем случае, широкополосники.

Logan 1.6 MPI Prestige был 2008-2013 (дешевая повозка, в которой сэкономили на всем)
"Das Auto" - есть
  0

5

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

-EVG- я лично поставил в тыл 17-е Pioneer TS-A1711 - 3-полосные, коаксиалы. Низы, как для меня, качают достаточные для салона авто. Мне большего не надо...
http://pioneer.vdlabs.ru/2002-2003/spea … A1711.html

Suzuki SX4 New (S-Cross)

Logan Ambiance-1,6 (2006-2014)
  0

6

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

-EVG- написав:

Правильно ли я делаю вывод, что для тыловой "подзвучки" идеально подходят штатные динамики (у меня Престиж), которые даже не коаксиалы, а самые примитивные однополосники?
ЗЫ. Вразумительной маркировки на них нет, предполагаю, что это или среднечастотники или, в лучшем случае, широкополосники.

Как по мне то подходят. У меня так всё и работает.

Рено Сценик после Логана
  0

7

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

А ведь если поставить нормальный фронт,тыл получается и не нужен?Я правильно рассуждаю?Поправьте меня.Просто собираюсь делать нормальную акустику.Что теперь делать с тылом не знаю... dntknw

Всё может быть, и быть всё может. И лишь того не может быть, чего совсем уж быть не может,хотя и это может быть. Пифагор.

Logan Ambiance 1.4
  0

8

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

Тут всё на любителя. Предала совершенству нет.
Учитывая, что необходимо придавливать задние динамики по уровню (я делаю именно так), то особого влияния на звук я не ощутил.
Поэтому не парся.
Начинай с тыловой акустики.
Обязательно ставь усилитель.

Ну а дальше будеш решать сам.

Рено Сценик после Логана
  0

9

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

Al
Спасибо storstark

Всё может быть, и быть всё может. И лишь того не может быть, чего совсем уж быть не может,хотя и это может быть. Пифагор.

Logan Ambiance 1.4
  0

10 Відредаговано Don Kortes (2009-01-16 00:06:21)

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

И себе и друзьям ( когда просят ) тыл настраиваю очень просто.  Ставлю инструменталку с четкой детализацией инструментов, Регулятором ,,фронт-тыл,, весь звук вывожу на фронт и затем медленно добавляю тыл до тех пор, пока не появится субъективное ощущени объемности звука, но ни один инструмент еще не ,,пробрался,, в тыл.  Понимаю, что это очень примитивно, но в результате получается четкий и внятный фронт , но с приятным объемным звуком и комфортом для задних пассажиров тоже coffee

Ford Escape SE 4WD 1.5 ecoboost
  0

11

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

из собственого опыта: год проездил без тыла-все казалось нормой
решил поставить,и о чудо такое ощущение что на магнитофоне включили функцию "лоуд"

пилите шура пилите
  0

12

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

RVS
А какой тыл поставил?

Всё может быть, и быть всё может. И лишь того не может быть, чего совсем уж быть не может,хотя и это может быть. Пифагор.

Logan Ambiance 1.4
  0

13

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

сони

пилите шура пилите
  0

14

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

RVS
А поподробней?Овалы или поменьше?Коаксиалы или компоненты?Просто у меня тыл "овалы",хочу фронт нормальный. Все твердят что, мол тыл ненужен если есть фронт, поэтому для меня этот вопрос актуален smile

Всё может быть, и быть всё может. И лишь того не может быть, чего совсем уж быть не может,хотя и это может быть. Пифагор.

Logan Ambiance 1.4
  0

15

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

поставил 13 см на деревянную полку с подиумами направленными под углом  гдето 40 градусов в сторону водителя

пилите шура пилите
  0

16

Re: Автозвук: Тилова підзвучка

если чесно то не очень нравиться- сильно кричат-голову повернеш-слышно хотя я не резал верх на динамиках

пилите шура пилите
  0